Double Landscape

Josef Šíma „Podwójny krajobraz, elektryczna burza” (“Double Landscape, Electric Storm”), olej na płótnie, 1928. Wystawa “The Surrealist Movement from Dalí to Magritte – Crisis and Rebirth in 1929″, Węgierska Galeria Narodowa (Magyar Nemzeti Galéria). Budapeszt 2019

 

„Przypadek obiektywny to w rozumieniu surrealistów zapowiadane szeregiem znaków nieuchronne wydarzenie, wywołujące istotne przemiany w podświadomości. W pierwszym Manifeście Breton pisał o przypadku, w którym przejawia się tajemnicza i nie w pełni jeszcze uświadomiona nieodwołalność. Zgodnie z tą teorią wydarzenia przypadkowe można prowokować odpowiednim stanem ducha i wrażliwością na otoczenie. Jaskrawy przykład przypadku obiektywnego, spotkanie z nieznajomą, opisał w trzech książkach: Nadji, Miłości szalonej oraz Arkana 17 (1944). Przypadek ów zdaje się świadczyć o istnieniu innej, paralelnej do znanej nam rzeczywistości, która fascynowała surrealistycznych malarzy i poetów, usiłujących dotrzeć do niej poprzez seanse hipnotyczne i nadstawianie ucha przepowiedniom. Celowi temu służyć także miało życie z jednym okiem otwartym na podniety zewnętrzne, drugim zaś zwróconym w głąb siebie. W ankiecie z 1933 roku Jakie było najważniejsze spotkanie twojego życia? przypadek obiektywny odegrał arcyważną rolę.”

Agnieszka Taborska Świat zwariował. Poradnik surrealistyczny. Jak przeżyć (2021)

 

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s