Mário-Henrique Leiria „The Origin of Lost Dreams” (Origem dos sonhos esquecidos), collage, 1949.
Centrum Sztuki Współczesnej (Centro de Arte Moderna), Fundacja Calouste Gulbenkiana, Lizbona, 2009
„I po co ta impreza? Zresztą: czy to w ogóle jest impreza? Siedzimy sobie przy stoliku, pijemy piwo. W pewnym momencie zjawia się między nami Björk. Co za niespodzianka! Zawsze chciałem się znaleźć obok Bjork. O coś ją pytam. Odpowiada, więc wyciągam zza pazuchy dyktafon. Ale w tym momencie Björk wychodzi z lokalu. Pędzę za nią. Nigdzie jej nie ma, rozpoczynam poszukiwania. Podświadomie czuję, że skierowała się w jakąś mroczną, zacienioną stronę. Okrążam budynek. Jakieś olbrzymie krzaczory. Podchodzę do jednego z nich i słyszę chichot. Z zielono-brązowej gęstwy wylatuje nagle kula: cała czerwona i pożyłkowana, jakby unerwiona. Wisi przez chwilę w powietrzu. Potem leci w moją stronę. Wygląda to groźnie, ale czuję, że mam przed sobą rodzaj inicjacji i muszę trochę pocierpieć, aby dostąpić wtajemniczenia. Kula przelatuje nade mną. Praktycznie przechodzi mi przez głowę, w każdym razie przewraca mnie. Nie boli, ale całe moje „ja” ulega wywróceniu na drugą stronę. Chichot. Kula oddala się i wraca jak bumerang. I tak kilka razy. Za każdym razem moje „ja” traci punkt zaczepienia. Gdzie jest ta Björk?”
Jacek Gutorow
Sny znanych poetów współczesnych
http://magazyn-cegla.net