Robert Motherwell „Je t’aime No. IV”, olej i kreda na płótnie, 1955-1957. Pinakoteka Współczesna (Pinakothek der Moderne). Monachium 2016
”I know that there is a world of the spirit that can be approached, that its being is undeniable once one has experienced… that one would die for it.” / RM /
Robert Motherwell (1915 – 1991) – filozof, który został malarzem; zainicjował powstanie tzw. szkoły nowojorskiej (Guston, de Kooning, Pollock, Rothko). Zainspirowany działalnością surrealistów ukonstytuował automatyzm i psychoanalizę jako główne zainteresowania amerykańskiego abstrakcjonizmu. Razem z Bretonem, Ernstem i Duchampem współtworzył surrealistyczny magazyn VVV, był redaktorem antologii o malarzach i poetach ruchu Dada. Tworzył m.in. kolaże, grafiki pod wpływem fascynacji Ulissesem Joyce’a (później powołał edukacyjną fundację Dedalus).
„When you hit something that seems a true expression of one’s self, it’s mysterious. One begins to investigate, mucking around, trying it in different ways, trying to find what one’s own essence is and worry it and worry it and worry it.” / RM /
Cykl obrazów “Je t’aime” powstał (po rozwodzie Motherwella z drugą żoną) nie pod wpływem zakochania, lecz z potrzeby miłości; określał te prace jako wyrażanie tęsknoty krzyczącej z serca, rozpaczliwe wyznanie pragnienia, by kochać.