Black Crystals

Tomasz Piars „Black Crystals (no. 4)”, 100x70cm, akryl na papierze, 2017. Wystawa „Beyond the Fragile Geometry of Space”, Várgaléria, Dom Sztuk (Művészetek Háza), Veszprém 2018.

 

Tomasz Piars „Black Crystals (no. 5)”, 100x70cm, akryl na papierze, 2017

 

Tomasz Piars „Black Crystals (no. 2)”, 70x50cm, akryl na papierze, 2017

 

„W pracach Tomasza Piarsa linie, kąty i figury geometryczne składają się na wielopoziomowe poszukiwania w obszarze strategii malarskich, obnażające konstrukcje poszczególnych dzieł. Seria Czarne kryształy obejmuje prace prezentujące enigmatyczne formy nawiązujące kształtem do kryształów w towarzystwie stonowanych monochromatycznych figur. Składają się na nie wycinki z różnych okresów historycznych i tradycji artystycznych, w tym przypadku są to nawiązania do sztuki antyku, które nie dążą do integracji, lecz poprzez swoją wysublimowaną geometryczną formę akcentują ostrość granic i różnice, uwypuklają iluzoryczne przestrzenne podziały, mimo że umieszczone są na jednej płaszczyźnie. Jako że przywołują one obrazy z przeszłości i wątki szeroko znane z historii sztuki, mogą być odczytywane jako malarska odpowiedź na deleuzjańską teorię kryształów czasu, gdzie czas rozdwaja się na mijającą teraźniejszość i na zapamiętywaną przeszłość. Przeszłość jest jak wirtualny świat, w którym zanurzamy się by sięgnąć skrywanych zapisanych wspomnień i zaktualizować je w formie obrazu-wspomnienia. W Czarnych kryształach mamy do czynienia z obrazami-kryształami, które jednoczą obraz aktualny z obrazem wirtualnym.
Tytuł wystawy Ponad kruchą geometrią przestrzeni inspirowany jest fikcyjną książką fikcyjnego autora, która pojawiła się w filmie Nie oglądaj się teraz (1973) w reżyserii Nicolasa Roega.”

 

„In works of Tomasz Piars the lines, angles, forms and figures come along to create a multi-level exercise in painting strategies revealing the bare structure of each piece. Black Crystals series includes works consisting of accumulated mysterious crystal-shaped pieces. While these excerpts from different time dimensions, traditions and visual orders occur on the same surface, they do not endeavor to integrity, but still stress the sharpness and diversity of one another. The paintings suggest a multidimensional structure, hidden areas where the boundary lines do not accidentally establish new divisions. As they derive profusely from the history of art and bring back diverse historical moments, they may be seen as a pictorial answer to deleuzian crystal-image theory, where the time splits into passing presence and preserved past. The past is like a virtual world in which we immerse ourselves trying to reach memories hidden in it and update them in the form memory-images. In Black Crystals we find the coexistence of multiple areas of the past.
The title Beyond the Fragile Geometry of Space was inspired by a fictional book by a fictional character in Don’t Look Now (1973), directed by Nicolas Roeg.”

 

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s